آموزشگاه موسیقی

مقالات : 10 فایده یادگیری موسیقی

10 فایده یادگیری موسیقی

(فواید یادگیری موسیقی برای کودکان)

1. تقویت حافظه

یادگیری ساز به کودک می آموزد که چگونه هر چیزی را بطور طبقه بندی شده و موثرتر در حافظه خود ذخیره کرده و به خاطر آورد.

2. یاد گرفتن مداومت و احساس رسیدن به موفقیت

یادگیری ساز زمان، صبر و تمرین زیادی می خواهد. در طول مدت آموزش ساز، استاد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مختلفی تعریف می کند. کودک با رسیدن به این اهداف احساس موفقیت و غرور می کند.

3. تقویت هماهنگی بین ذهن و حرکات بدن

نوازندگی نیازمند سرعت عمل بالای مغز است. پس از خواندن موسیقی، مغز، آنها را تبدیل به حرکات فیزیکی برای نواختن ساز می کند. هماهنگی بین چشم و دست در کسانیکه ساز می نوازند بیشتر از دیگران است.


فواید آموزش موسیقی به کودکان- آموزشگاه موسیقی شرق تهران: فتحعلی

4. تقویت مهارت ریاضی!

نواختن ساز یک عمل خلاقانه به نظر می رسد اما رابطه زیادی با ریاضیات دارد. موسیقی و ریاضیات به شدت در هم آمیخته اند. کودک با درک ضرب، ریتم و گام ها یاد می گیرد که چگونه مطالب مختلف را تقسیم، ایجاد و تفکیک کند و الگوها را تشخیص دهد. به گفته برخی موسیقیدانان به نظر می رسد که موسیقی، ذهن کودک را برای درک بهتر مفاهیم ریاضی در حوزه های مختلف آن آماده می کند.


5. تقویت خواندن و درک مطلب

یادگیری و نواختن ساز نیازمند خواندن دائمی نت ها و درک آنهاست. کودکان و نوجوانان نیاز دارند که نت را از روی کاغذ ببینند، و تشخیص دهند کدام نت را باید بنوازند، چقدر باید آنرا نگه دارند، از کدام انگشت باید استفاده کنند و بلندی صدا چقدر باید باشد. همچنین نیاز دارند بفهمند که آیا آن نت باید کوتاه نواخته شود یا نرم و متصل به نت بعدی. یادگیری خواندن و درک موسیقی حتی می تواند به خواندن و درک مطلب ادبیات در مدرسه هم کمک کند!


6. ایجاد احساس مسئولیت پذیری

تقریبا همه سازها نیازمند نوعی نگهداری و مراقبت هستند. که این مراقبت می تواند هر چیزی باشد مثل روغن کاری یا تمیز کردن مرتب ساز. تشویق کودکان برای حفظ و مراقبت منظم ساز،‌ در آنها احساس مسئولیت بوجود می آورد. وقتی بچه ها نسبت به چیزی مسئولیت داشته باشند،‌ خودشان بدون اینکه والدینشان به آنهای یادآوری کنند، بیشتر از آن وسیله مراقبت می کنند.


7. تداعی فرهنگ و تاریخ

تئوری موسیقی دارای تاریخچه ای دور و دراز است و می تواند بعنوان بخشی از آموزش موسیقی (تئوری)، تدریس شود. موسیقی اغلب بازتاب فرهنگ و دورانی است که در آن شکل گرفته. اینکه کودک در معرض انواع ژانرهای موسیقی( مثل کلاسیک،‌ معاصر، راک، جز، بلوز،‌ و یا قومی و منطقه ای) قرار می گیرد، به او این امکان داده می شود که نگاهی اجمالی به گذشته داشته باشد. درک ریشه های موسیقی، به آنها درک عمیق تری از آنچه که می توازند می دهد.
موسیقی درمانی نیز دارای تاریخچه ای جذاب شامل اسطوره شناسی یونانی، فلسفه، فرهنگ بومی امریکا، جنگ جهانی دوم و ارتش ایالات متحده است.


8. توانایی توصیف خود

بچه هایی که ساز می زنند خلاقیت بیشتر در خودشان کشف می کنند. در واقع یکی از مزایای شگفت انگیز موسیقی و موسیقی درمانی،‌ بوجود آمدن توانایی کودکان در توصیف خودشان است. وقتی یاد می گیرند چگونه بیماری یا حال خود را از طریق ساز زدن توصیف کنند، در واقع راهی برای نشان دادن احساسشان پیدا کرده اند.


9. تقویت مهارت شنیدن

نواختن ساز نیازمند اینست که کودکان به دقت به هر چیزی گوش کنند. آنها نه تنها باید به آموزش های استادشان گوش کنند بلکه باید ریتم ها،‌ گام ها و سرعت را نیز با دقت بشنوند. این تمرکز،‌ مهارت آنها را در موسیقی و همچنین در زندگیشان افزایش می دهد.


10. افزایش مهارت های اجتماعی

وقتی کودک در کلاس قرار گرفته و به گروه می پیوندند، باید با دیگران همکاری داشته باشد تا بتوانند با هم صدا یا آواز خاصی را اجرا کنند. در تعامل بودن با همکلاسی ها به آنها فرصت دوست یابی می دهد.

امروز شنبه، 8 اردیبهشت 1403

ورود به سیستم

نام کاربری :
کلمه عبور :

سخن روز

دوران نوازندگی همچون زندگی مشترک، سرشار از لحظات نا امیدی و یاس، امید و پیروزی است. این تا پایان عمر شما ادامه دارد. (( اگر سازتان را دوست دارید صبور باشید ))

اطلاعات تماس


آدرس آموشگاه موسیقی فتحعلی بین فلکه دوم و سوم تهرانپارس، نبش خیابان لرستانی (186 غربی)، ساختمان پردیس، پلاک 308، واحد 2، آموزشگاه موسیقی آوای بهار
شماره تلفن آموزشگاه موسیقی 021 - 77 73 56 03 
اینستاگرام آموزشگاه موسیقی avayebahar_academy
بازدید ها : 1,033,784
در حال بارگذاری ...